Reklama
Reklama

Park Kulturowy Stare Miasto ma już dwa lata. Zmiany widać "gołym okiem"

fot. UMP

Demontowane są nielegalne nośniki reklamowe z elewacji kamienic, coraz więcej szyldów współgra z zabytkowym otoczeniem, cały czas trwają rozmowy z przedsiębiorcami.

Ponad pół tysiąca odmienionych lokali - w tym 14 wyróżnionych Certyfikatem Dobrych Praktyk oraz 157 mandatów karnych i 8 wniosków o ukaranie do sądu. Podsumowano dwa lata funkcjonowania uchwały "Park Kulturowy Stare Miasto".

Z perspektywy dwóch lat można powiedzieć, że uchwała o Parku Kulturowym Stare Miasto w Poznaniu jest wyjątkowo skutecznym narzędziem służącym poprawie estetyki najbardziej cennego i reprezentacyjnego obszaru naszego Miasta - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Przygotowanie uchwały poprzedziły dwa lata intensywnych prac Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. Składało się na nie powołanie międzywydziałowego zespołu, analizy urbanistyczno-przestrzenne, warsztaty projektowe czy konsultacje społeczne. W toku prac nad uchwałą oraz na etapie rozpatrywania wniosków i opinii uwzględniono interesy mieszkańców, restauratorów, turystów oraz wszelkich użytkowników przestrzeni Starego Miasta - wspomina Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków. Równe dla wszystkich zasady, ograniczenie chaosu reklamowego, poprawa jakości i ilości przekazu, zrezygnowanie z tanich materiałów, przyczyniły się do podniesienia estetyki danego miejsca, a tym samym całego zabytkowego obszaru - dodaje.
Przedsiębiorcom wyróżniającym się w swoich działaniach reklamowych zgodnością z zasadami uchwały, wysoką dbałością o estetykę elewacji, aranżacji witryny oraz otoczenia lokalu wręczono Certyfikaty Dobrych Praktyk. Ale są też kary. Systematyczne działania urzędników i strażników miejskich sprawiły, że w przeciągu ostatniego roku poprawił się wygląd ponad 200 lokali. Najczęściej wystarczyło zdjęcie nadmiaru nośników reklamowych. Obecnie pozostało jeszcze około 30 lokalizacji, które nadal nie uporządkowały swoich szyldów. Dla większości wszczęto postępowanie administracyjne bądź skierowano sprawę do sądu. Najczęściej występującym problem jest skomplikowana sytuacja prawna nieruchomości, jak zmiana właściciela, konflikty między współwłaścicielami, a także usuwanie reklam po nieczynnych lokalach. Po naszej interwencji uporządkowane zostały lokale prowadzone przez biura podróży. Pracujemy nad lombardami, usługami pogrzebowymi i "kebabami". Na zmiany oporne są przede wszystkim sieci sklepów spożywczych, banki, lombardy i kluby nocne - tłumaczy Joanna Bielawska-Pałczyńska.

Działania wokół Parku Kulturowego Stare Miasto będą kontynuowane.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

17℃
7℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
26 km
Stan powietrza
PM2.5
1.86 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro